Joomla Themes by iPage Complaints

Concert Sommelsdijk

Eerste concert “na restauratie“ op het Meere-orgel te SommelsdijkOrgel Sommelsijk

Op D.V. zaterdagavond 17 mei (aanvang 20.00 uur) hoopt musicus Paul Kieviet een orgelconcert   te  geven op het Meere-orgel in de Hervormde Kerk te Sommelsdijk.

In de afgelopen maanden (januari-maart) heeft het instrument gezwegen: door vakmensen van Orgelmakerij Reil (Heerde) werd het orgel grondig onder handen genomen. Op zaterdagavond 22 maart werd het orgel in een feestelijke bijeenkomst in gebruik genomen. Inmiddels mag het orgel al weer een aantal weken dienst doen in de eredienst. Daarbinnen is het helemaal op zijn plaats. Op een bijzonder karakteristieke manier is het daar helemaal voor gemaakt. In 1821 werd het opgeleverd door Abraham Meere, orgelmaker in Utrecht. Het orgel heeft twee klavieren en een aangehangen pedaal en beschikt over 21 stemmen. Na 1821 is het orgel enkele keren gewijzigd. Gelukkig niet zo, dat het oorspronkelijke karakter daardoor werd aangetast. In 1905 heeft de orgelbouwer Maarschalkerweerd enkele registers vernieuwd. Deze wijziging is door orgelbouwer Leeflang in 1954 weer ongedaan gemaakt. Hij deed dit naar de inzichten van die tijd. In 1987 heeft Reil het orgel gerestaureerd. Vanaf dat moment kun je zeggen dat het orgel weer zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke vorm functioneert.

De orgels van Meere zijn niet alleen mooi om te zien en prachtig van klank, maar ook bijzonder geschikt om de gemeentezang te begeleiden. Er zijn speciale registers om de melodie van een psalm met een aparte klank weer te geven, zoals Cornet en Trompet. Afzonderlijke vermelding verdient de bijzondere samenstelling van de Mixtuur (met een terts, die zorg draagt voor een karakteristieke, vullende klank. Vooral de vele delingen in bas en discant maken het tot een orgel dat op een heel speciale manier vele mogelijkheden heeft, maar ook een beetje weerbarstig is… Verder is dit orgel uniek in de klankschoonheid van de vele fluitstemmen, waaronder Carillon en Fluit Travers direct opvallen. De Vox Humana (“menselijke stem”) is de enige van Meere die de “tand des tijds” heeft doorstaan, en bij verscheidene restauraties van Meere-orgels pijp voor pijp exact is nagemaakt.

Dit unieke orgel, met een geheel eigen karakter, verdient het om heel serieus genomen te worden bij het samenstellen van een concertprogramma. Dan geeft het zichzelf ook royaal te kennen…

Het concert opent met Geïmproviseerde variaties over een op te geven Psalm. In kort bestek komt een aantal van de fraaie klankcombinaties langs die het orgel biedt. Eigenlijk kun je dit orgel het beste demonstreren door – denkend vanuit het orgeltype – te improviseren. Bij de ingebruikname in 1987 deed adviseur Klaas Bolt (Haarlem) dat op de hem eigen, voorbeeldige en spontane manier.

De Französische Suite (BWV 813) in c van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is oorspronkelijk geschreven voor klavecimbel, maar intussen ook het Meere-orgel als op het lijf geschreven. Dat is nu echt de verdienste van de weergaloos mooie fluitregisters, die naadloos aansluiten bij deze subtiele muziek. De suite heeft zes delen: allemande, courante, sarabande, air, menuet en gigue.

Van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) is  het Andante für eine Walze in eine kleine Orgel (KV 616). Gemaakt voor de kleine pijpjes van een Flötenuhr is dit een echt Mozartiaans juweel dat fantastisch klinkt op de viervoets fluiten van het Meere-orgel.

De Suite du deuxième Ton van Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) bevat een zevental fraaie composities, die elk een titel hebben die iets zegt over het stuk zelf of over de te gebruiken registratie (Plein Jeu, Duo, Trio, Basse de Cromorne, Flûtes, Récit de Nazard en Caprice sur les grands jeux). Bij het “vertalen” van deze frans-barokke klankwereld naar een hollands orgel word je wonderwel verrast: Meere biedt een veelheid aan klankkleuren die deze vertaling stijlgetrouw en inspirerend inhoud geven…       

Eén van de meest bekende orgelwerken klinkt aan het einde van het concert: Sonate VI in d (Opus 65 nr. 6) van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Hoogtepunt in de duits-romantische koraalkunst, met de beroemde “Variaties over het Gebed des Heeren” (“Vater unser im Himmelreich”), aansluitend de Fuga over dit lied en tenslotte de Finale: een sfeervol “Lied ohne Worte”, dit laatste speciaal gekozen voor de sublieme fluitstemmen van Abraham Meere…

Paul Kieviet studeerde aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken Orgel (Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus), Kerkmuziek en Theorie der Muziek. Sinds 1984 is hij vaste bespeler van het Meere-orgel in de Hervormde Kerk te Sommelsdijk, en daarnaast vanaf 1990 van het Leeflang-orgel in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Rond beide orgels bouwde hij een uitgebreide en bloeiende lespraktijk op. Daarnaast is hij als docent muziektheorie verbonden aan de Muziekschool Goeree-Overflakkee. In 1985 won hij het Nationaal Orgelconcours te Leiden. Improvisatie studeerde hij aan de Internationale Zomeracademie te Haarlem bij Klaas Bolt. Hij concerteerde voor de radio, op CD en op vele plaatsen in ons land. Ook is hij actief als componist en improvisator. De rode draad door alle facetten van zijn werk wordt gevormd door de orgelkunst van Johann Sebastian Bach.

Het concert begint om 20.00 uur en duurt ongeveer een uur.

De toegang is uw gift aan de uitgang.

Welkom!