Joomla Themes by iPage Complaints

Recensie nieuwe cd Sander van den Houten

img208Onlangs verscheen van de oud-Sommelsdieker Sander van den Houten een gloednieuwe orgel-cd. Wat is het leuk

wanneer je oud-leerling je vraagt om een stukje te schrijven over zijn nieuwste geluidsdrager. Misschien ben je dan wel een beetje al té positief, in elk geval is de vraag of je nog wel objectief kan zijn… In elk geval herinner je jezelf de speler zoals je hem kent, zoals hij speelde toen hij bij je op les kwam. En inderdaad, eigenlijk is Sander nauwelijks veranderd na de lessen op het Meere-orgel. Zijn spel is nog net zo enthousiast en gedreven, spontaan en muzikaal als voorheen. Het is heel mooi om te horen dat er wel degelijk een heel stuk rijping bij is gekomen. Maar….Sander is ook helemaal dezelfde gebleven.

Na  conservatoriumstudie bij Bas de Vroome en Theo Jellema (bij wie hij vorig jaar cum laude zijn masterdiploma haalde) werd het nu tijd voor een cd op één van zijn twee “eigen” orgels in Kampen, nl. dat in de gereformeerde Burgwalkerk. Een orgel van Zwier van Dijk uit Kampen uit 1877, dat later nog verscheidene keren werd gewijzigd. Gelukkig ontfermde in 2007 de firma Reil zich over het instrument, waarna het er weer prima bij staat. Het drieklaviers orgel heeft een klassieke vormgeving en dito dispositie. Bij het beluisteren van de cd blijkt het instrument heel wat verrassingen in petto te hebben…

De cd opent met de bekende Sonate VI van Mendelssohn, met de beroemde variaties over het “Gebed des Heeren”. Een technisch knappe uitvoering, waarin het orgel vooral z’n romantische kant laat zien. We beluisteren fraaie tongwerken en ronde prestanten. Na een sfeervolle improvisatie over een lied uit het “nieuwste” liedboek volgt de bekende driedelige Voluntary in d van John Stanley. Hier horen we het orgel in fraaie fluiten, vooral de Speelfluit 4, en een mooi licht plenum in het slotdeel. In het Elegisch voorspel over Psalm 51 van Jan Zwart klinkt een prachtige registratie met een 2 2/3 voet als soloregister, fraai gespeeld ook. De bekende variaties in d van Carl Philipp Emanuel Bach worden trefzeker uitgevoerd, met uitgekiende registraties, al vermoed ik dat Sander heel goed weet dat dit rococo-repertoire nergens zo mooi klinkt als op het orgel in zijn geboorteplaats… De improvisatie over het fraaie Schuurman-lied “d’Almachtige is mijn Herder en Geleide” valt op door sfeervolle tussenspelen en een treffende slotwending; de nieuwe Reil-Dulciaan uit 2013 soleert prima! Hoogtepunt van de cd zijn de “Trois Pièces” van Gabriël Pierné: “met verve gespeeld” zeggen we dan; het orgel leent zich hier heel goed voor! De drie koraalbewerkingen uit de Duits-romantische school (Türke, Finzenhagen en Schneider) zijn alle toonbeelden van eerlijke, vloeiend geschreven kerkmuziek. Je hoort hier hoe Bachs invloed in de negentiende eeuw nog steeds doorwerkt, en dat kan alleen maar positief zijn… De bekende Toccata en Fuga in d/D van Max Reger sluit de cd af. Met durf gespeeld, virtuoos, kleurrijk. Soms wel héél erg spannend… Een compliment ook voor de Flakkeese vrienden die het als registrant hier best druk hebben!

Samenvattend: een pracht-cd. Mooi ook dat dit orgel nu eens in het zonnetje wordt gezet.

De cd is te bestellen via www.sandervandenhouten.nl en kost 15 euro (inclusief verzendkosten).

Middelharnis                                                                                           Paul Kieviet